Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013

«κανείς άνεμος δεν είναι ούριος αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις».



Στο στόμα του Προμηθέα θέτει ο Αισχύλος τα εξής:
«…μή τοι χλιδῇ δοκεῖτε μηδ᾽ αὐθαδίᾳ
σιγᾶν με· συννοίᾳ δὲ δάπτομαι κέαρ,
ὁρῶν ἐμαυτὸν ὧδε προυσελούμενον.
καίτοι θεοῖσι τοῖς νέοις τούτοις γέρα
τίς ἄλλος ἢ ᾽γὼ παντελῶς διώρισεν; 
ἀλλ᾽ αὐτὰ σιγῶ· καὶ γὰρ εἰδυίαισιν ἂν
 
ὑμῖν λέγοιμι· τἀν βροτοῖς δὲ πήματα
 
ἀκούσαθ᾽, ὥς σφας νηπίους ὄντας τὸ πρὶν
 
ἔννους ἔθηκα καὶ φρενῶν ἐπηβόλους...» (436 – 444)

Μην το θαρρείτε ξιπασιά μου ή περηφάνια 
που δε μιλώ· μες στη βουβή τη συλλογή μου
σπαράζομαι να βλέπω αυτή μου την κατάντια. 
Κι όμως, στο βάθος, σε ποιον άλλο παρά εμένα
χρωστούνε οι νέοι αυτοί θεοί τις τιμές που 'χουν;
Μ' αυτά τ' αφήνω, κι είναι περιττό να κάνω 
λόγο, γιατί τα ξέρετε· τώρα τα πάθη 
των ανθρώπων ν' ακούσετε, πώς, ενώ πρώτα 
σαν τα μωρά ήταν, νου τους έβαλα και φρένες·
μετάφραση: Ι. Γρυπάρη

Η άρνηση του Προμηθέα να υποταχθεί, τον οδηγεί στην δημιουργία.
Το δίδαγμα της Αισχύλειας τραγωδίας είναι ότι ο άνθρωπος αμφισβητεί την ουσία της εξουσίας των υπέρτερων δυνάμεων και εξεγείρεται για να προσφέρει.
Η Προμηθεϊκή θέση αποτελεί κατάφαση του κόσμου και μάχη για τη βελτίωσή του. Τα ίδια συναισθήματα οδηγούν και τον Ηρακλή στους άθλους του. Και πέρα από το μύθο, στην πραγματικότητα πλέον, τον Πλίνιο τον πρεσβύτερο με τίμημα τη ζωή του, να φτάσει μέχρι τον κρατήρα του Βεζουβίου, για να παρατηρήσει το φαινόμενο από κοντά και να διασώσει φίλους του, οδηγώντας τους από την ακτή του κόλπου της Νεαπόλεως που είχαν εγκλωβιστεί, στις Σταβίες.
Από την άλλη μεριά, πέρα από τις φιλοσοφικές μυθικές και ηρωικές προσεγγίσεις, έχουμε το άγχος της καθημερινότητας για τη σωτηρία(;) της ολοένα υποβαθμιζόμενης ζωούλας μας.  Αλλά το άγχος, η απογοήτευση και η παραίτηση, δεν είναι στάση ζωής, είναι άρνηση. Δεν είναι φιλοσοφικό δόγμα, ούτε τρόπος και νοοτροπία. Οδηγεί  στον εγωκεντρισμό που «γλιστράει» στον αυτοοικτιρμό.
Αυτός που δεν βλέπει στην πρόκληση της μοίρας, το κάλεσμα του αγώνα, μένει στάσιμος και προσκολλημένος στο φόβο που παραλύει, παραμυθιάζεται πως τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει, γιατί απλώς αρνείται την πραγματικότητα που πάντα ρεί . Κι αν σε κάποιο διανοητικό επίπεδο κατανοεί την υπέρτατη κι αξεπέραστη αλήθεια της προσωρινότητας, βιωματικά εμμένει στην ψευδαίσθηση που του χαρίζουν τα παλάτια που κτίζει στην άμμο, κατά τη διάρκεια των ολιγοήμερων θερινών διακοπών.
Αύγουστος έρχεται, τον περιμένουν με λαχτάρα όλοι.
Άλλοι για τα «παλάτια» …κι άλλοι ως «στρατηγό Αύγουστο» σε αντιστοιχία με τον στρατηγό Χειμώνα που σάρωσε τον Βοναπάρτη και την 6η Γερμανική στρατιά.
Ο καιρός όμως, δεν είναι με το μέρος κανενός... και «κανείς άνεμος δεν είναι ούριος αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις».
Κι επειδή το τελευταίο είναι του Γκάντι και πολύ αρέσκομαι να τον επικαλόύμαι:
Non Cooperation

ΔΕΝ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ – ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΑΙΤΗΣΗ - ΔΕΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΩ ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΙΑ


Γιώργος Παπαζαχαρίου


1 σχόλιο:

  1. «κανείς άνεμος δεν είναι ούριος αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις».
    Συμφωνώ και επαυξάνω συγκεκριμένα προσυπογράφοντας το παρακάτω :

    Ψήφισμα της ανοιχτής συνέλευσης ‘’ΕΡΤ ανοιχτή στη κοινωνία’’, εργαζόμενων στην ΕΡΤ και αλληλέγγυων, που έγινε στις 25/7/2013 στο προαύλιο της ΕΡΤ
    Προς: ΠΟΣΠΕΡΤ, Σωματεία ΕΡΤ


    Η ΕΡΤ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΕΤΑΙ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 120

    Το κυβερνητικό πραξικόπημα με το μαύρο στην ΕΡΤ, και η εν συνεχεία μη συμμόρφωση με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για την άμεση επαναλειτουργία της, καταδει-κνύουν ότι η κυβέρνηση πλέον δεν σέβεται καμία νομιμότητα. Με τα μέτρα που εφαρμόζει σε συνεργασία με τους ξένους εντολείς και τους ντόπιους υπο-στηρικτές της (ΜΜΕ, ΣΕΒ κ.λ.π. ), έχει καταστεί επικίνδυνη γιά την κοινωνία και τη χώρα μας. Η περίπτωση ΕΡΤ είναι η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Δεν μπορούμε να ανεχθούμε άλλο την παραβίαση και αυτού ακόμα του Συντάγματος. Όπως αυτό επιτάσσει στο τελευταίο του άρθρο 120, έχουμε υποχρέωση να το υπερασπι-στούμε, γιατί έτσι υπερασπίζουμε τη ζωή και την αξιοπρέπειά μας. Κηρύσσουμε την ΕΡΤ κέντρο αγώνα για αποκατάσταση της Δημοκρατίας μέσα από ένα πλατύ και βαθύ κίνημα πράξης και διαλόγου. Η ΕΡΤ και οι περιφερειακοί σταθμοί της θα γίνουν κέντρα συσπείρωσης. Η εύρυθμη λειτουργία της ΕΡΤ θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για μιά άλλη πορεία της κοινω-νίας και της χώρας. Για το λόγο αυτό κάνουμε ανοιχτό κάλεσμα σε άτομα κοινωνικά αξιόπιστα, έντιμα και σχετικά με τον ραδιοτηλεοπτικό πολιτισμό. Τα άτομα αυτά να αποτελέσουν την Προσω- ρινή Διοίκηση της ΕΡΤ που θα φροντίσει :
    Α) Να διαμορφώσει το νέο λειτουργικό σχήμα της ΕΡΤ.
    Β) Με βάση το προηγούμενο σχήμα να κάνει την πραγματική εξυγίανση της ΕΡΤ.
    Γ) Να οργανώσει τον κοινωνικό διάλογο με τη βοήθεια ανοιχτών επιτροπών και ανοιχτών συνελεύσεων, ξαναπιάνοντας το νήμα της πρώτης στον κόσμο αυτοθεσμισμένης Δημοκρατίας , της Αθηναϊκής.
    Η θητεία της Προσωρινής Διοίκησης θα λήξει μετά τη λειτουργία της νέας ΕΡΤ. Η προσφορά των μελών της θα γίνει δωρεάν. Οι εργαζόμενοι στην ΕΡΤ θα ανοίξουν λογαριασμό σε τράπεζα, όπου θα κατατίθενται οι συνδρομές των πολιτών, γιά μισθούς και λειτουργικά έξοδα της ΕΡΤ.
    Ενδεικτικά προτεινόμενα μέλη, για την Προσωρινή Διοίκηση :
    1. Κούνδουρος Νίκος ( Σκηνοθέτης)
    2. Κοντογιώργης Γιώργος (Πρώην πρόεδρος της ΕΡΤ, πανεπιστημιακός)
    3. Ξαρχάκος Σταύρος ( Μουσικοσυνθέτης )
    4. Νικολακοπούλου Λίνα ( Στιχουργός )
    5. Ξυδάκης Νίκος ( Δημοσιογράφος )
    6. Μιχαλίτσης Νίκος ( Δ/ντής τεχνικών υπηρεσιών της ΕΡΤ )
    7. Νικολάρα Μάχη (Δημοσιογράφος ΕΡΤ )
    8. Μητρόπουλος Γιώργος ( Ραδιοφωνικός παραγωγός ΕΡΑ)
    9. Αυγερόπουλος Γιώργος ( Κινηματογραφιστής ).
    Τα μέλη της Προσωρινής Διοίκησης που εργάζονται στην ΕΡΤ, θα αναλάβουν την συνεννόηση και το συντονισμό με τα εκτός ΕΡΤ μέλη.
    Επείγουσες αλλαγές που προτείνουμε είναι : α) Να αλλάξει ο τρόπος και η δομή του δελτίου ειδήσεων.
    β) Να καθιερωθεί μία (1) ώρα την ημέρα για τις συλλογικότητες.
    γ) Να συμμετέχουν οι Δήμοι με δημότες καλλιτέχνες και συλλογικότητες στο καθημερινό απογευματινό πρόγραμμα του κήπου του ραδιομεγάρου μετά από τηλεοπτική πρόσκληση.

    Παρακαλούμε να τεθεί το ψήφισμα στις Γενικές Συνελεύσεις των εργαζομένων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή