Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΜΕΣΑ






Οι δημοσιογράφοι που εργαζόμαστε στα Δημόσια Μέσα γνωρίζουμε πολύ καλά τι συμβαίνει στην χώρα. Δε θεωρούμε ότι είμαστε οι εκλεκτοί και το “περιούσιον” τμήμα του ελληνικού λαού.
Άλλο, όμως, αυτό κι άλλο οι αδικίες και ασάφειες, οι οποίες περιέχονται στο σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Κ.Υ.Α.), το οποίο απέχει αρκετά από το πνεύμα του ν. 4024/2011 (όπως τροποποιήθηκε με την Πρ. Νομ. Περ. ΦΕΚ 268 31/12/11), το οποίο αναγνώριζε τη “δημοσιογραφική ιδιατερότητα” σχετικά με το ενιαίο μισθολόγιο, κάνοντας μνεία και στις οικείες συλλογικές συμβάσεις.
Θέλουμε, λοιπόν, να σας επισημάνουμε ορισμένα σημεία τα οποία θα έπρεπε να αλλάξουν, ώστε να υπάρξει μεν προσαρμογή αλλά να είναι –κατά το δυνατόν- δίκαιη.

Πιο συγκεκριμένα:
  1. Επιχειρείται με την ΚΥΑ η ενσωμάτωση των “τριετιών” στο βασικό μισθό. Όμως, η κλιμάκωση, ανάλογα με την προϋπηρεσία, η οποία εισάγεται στερείται λογικής. Με το παληό σύστημα η αύξηση του μισθού γινόταν ανά τριετία (μέσω του σχετικού “επιδόματος”). Με το νέο “σύστημα” ο μισθός αυξάνεται άλλοτε κάθε χρόνο, άλλοτε κάθε δύο, άλλοτε κάθε τρία!! Στη θέση αυτού του “μη συστήματος`’ θα μπορούσε να εισαχθεί η μικρή ετήσια αύξηση του βασικού μισθού και ο καταληκτικός βασικός μισθός μετά από 40 έτη να είναι 2.564€ αντί  για 2364€ που προβλέπεται σήμερα.
  2. Το σχέδιο της ΚΥΑ καταργεί τη διάκριση εσωτερικού-εξωτερικού συντάκτη, όσον αφορά την αμοιβή. Η διάκριση αυτή, όμως, στην ΕΡΤ (και ακόμα περισσότερο στο ραδιόφωνο) είναι υπαρκτή. Αν, με βάση τη λογική της ΚΥΑ, διεκδικούσαν όλοι οι δημοσιογράφοι της ΕΡΤ να είναι εξωτερικοί συντάκτες, πως θα παράγονταν τα δελτία ειδήσεων, οι εκπομπές κ.ο.κ.; Θα μπορούσε λοιπόν να θεσπισθεί για τους εσωτερικούς συντάκτες, επιπλέον του βασικού μισθού, η διαφορά που προβλεπόταν στην τελευταία Σ.Σ.Ε. της ΕΣΗΕΑ με την ΕΡΤ ή -εναλλακτικά- ένα ποσοστό επί του βασικού μισθού ως προσαύξηση.
  3. Η παράγραφος 3 του άρθρου 3 του σχεδίου της ΚΥΑ μιλά για τη συνολική προυπηρεσία. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι αυτή προκύπτει από το σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων που ήταν ασφαλισμένος ο δημοσιογράφος, με δεδομένο πως παληότερα δεν ασφαλιζόμασταν παρά έπειτα από κάποια χρόνια στα δημοσιογραφικά ταμεία ενώ ανάλογα ίσχυαν και για όσους συναδέλφους απασχολούνταν με Δ.Π.Υ..
  4. Το άρθρο 4 του σχεδίου της ΚΥΑ σχετικά με την οικογενειακή παροχή αγνοεί παντελώς τη συλλογική σύμβαση και ακολουθεί “τυφλά” το ενιαίο μισθολόγιο. Καταργεί το επίδομα γάμου και μειώνει το επίδομα παιδιών σε 50€ για το πρώτο, 20€ για το δεύτερο (με ποια λογική;) και 50€ για το τρίτο. Αν “ξεχάσουμε” το επίδομα γάμου, η λύση θα ήταν, τουλάχιστον, να είναι σταθερό το επίδομα στα 60€ για κάθε παιδί. Να σημειωθεί και πως έτσι θάναι κατώτερο των σήμερα ισχυόντων. Θάχε, όμως, μια λογική.
  5. Η παράγραφος 2 του άρθρου 5 του σχεδίου της ΚΥΑ περικόπτει το επίδομα του αρχισυντάκτη από 188€ στα 130€. Είναι άλλο ένα παράδειγμα αγνόησης της “δημοσιογραφικής ιδιαιτερότητας” που κατοχύρωνε ο ν.4024/2011 και παντελούς αγνόησης των συλλογικών συμβάσεων στις οποίες γινόταν μνεία. Η λύση είναι η παραμονή του επιδόματος στα ίδια επίπεδα ή, στη χειρότερη περίπτωση, η μείωση νάναι μικρότερη π.χ. το επίδομα να ορισθεί στα 170€.
  6. Το άρθρο 8 συνιστά κορυφαία αγνόηση της “δημοσιογραφικής ιδιαιτερότητας”, καθώς προβλέπει ως ανώτατα όρια 16 ώρες υπερεργασίας και 20 ώρες υπερωριών. Τα όρια αυτά είναι κατώτερα και απ’ αυτά που ισχύουν σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων του δημοσίου και, το κυριότερο, αγνοούν, πως το δημοσιογραφικό επάγγελμα μπορεί, ανάλογα με την επικαιρότητα και την αποστολή, να δικαιολογήσει –από καιρού εις καιρόν- σαφώς μεγαλύτερα ανώτερα όρια.
  7. Η αναφορά στο άρθρο 6 σε επίδομα μεταπτυχιακού και διδακτορικού, το οποίο καταβάλλεται μόνο αν είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης, αγνοεί πως οι παλαιότεροι –όχι και πολύ- δημοσιογράφοι, όταν ξεκινούσαν την εργασία τους δεν υπήρχαν “δημοσιογραφικές” πανεπιστημιακές σχολές και, πολύ περισσότερο, αντίστοιχα μεταπτυχιακά τμήματα.
  8. Τέλος, αλλά πολύ σημαντικό, απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά σε θεσμικά ζητήματα ωραρίων, αδειών κ.ο.κ. Στα θέματα αυτά η ΚΥΑ πρέπει οπωσδήποτε και ρητά να παραπέμπει στις τελευταίες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αυτό έκανε, άλλωστε, και ο ν.4024/2011, μέσω της Π.Ν.Π. ΦΕΚ 268 31/12/11, όπου τονιζόταν “……Ως προς τους λοιπούς όρους απασχόλησης ισχύουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας στις οποίες υπάγονται οι δημοσιογράφοι του προηγούμενου εδαφίου…..”


Θα παρακαλούσαμε αφού μελετήσετε τις συγκεκριμένες παρατηρήσεις να ορίσετε συνάντηση ώστε να σας τις αναπτύξουμε διεξοδικά και ακολούθως, εφόσον το κρίνετε σκόπιμο, να επικοινωνήσετε με τον αρμόδιο υπουργό Επικρατείας, ώστε ν’ αποφευχθεί μια ΚΥΑ η οποία θα αγνοεί τη “δημοσιογραφική ιδιαιτερότητα”, ακόμα και με τη λογική του ν. 4024/2011 επί του θέματος.

Με εκτίμηση
Οι εργαζόμενοι δημοσιογράφοι στην ΕΡΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου